JĘZYK > PL EN DE
Infolinia: Odkryj numer
 

Optymalna dieta dla seniora

2016-03-31

Racjonalne żywienie wystarczy, żeby dostarczyć ciału wszystkich niezbędnych składników. Ale jak to osiągnąć w praktyce? Skąd brać witaminy i minerały? Czy wspomagać się suplementami? I czy stać nas na zrównoważoną dietę, która pozwoli utrzymać dobre zdrowie?

Z upływem lat ludzki organizm pracuje coraz wolniej. Dotyczy to także układu pokarmowego. Osobom starszym trudniej trawić pokarm, składniki odżywcze nie przyswajają się tak łatwo jak kiedyś. Seniorzy częściej też narzekają na żołądkowe dolegliwości. Może to powodować brak apetytu, a w rezultacie niechęć do przyrządzania pełnowartościowych posiłków. W efekcie przestajemy dostarczać ciału niezbędnych składników lub robimy to w nieodpowiednich proporcjach.

- Częstym błędem jest zjadanie zbyt dużych ilości tłuszczu, zwłaszcza zwierzęcych, oraz węglowodanów prostych. Powinniśmy natomiast dużo częściej sięgać po warzywa, owoce, orzechy czy ryby, a po sześćdziesiątce z trudem nam to przychodzi – mówi prof. Shlomo Noy, ceniony geriatra, współzałożyciel centrum seniora Angel Care we Wrocławiu. – Winne są nasze przyzwyczajenia z wcześniejszych lat. Należy się pozbyć niektórych nawyków. Dieta osoby starszej powinna być lekkostrawna.

Co należy uwzględnić w menu?

Czego unikać?

- Najbardziej zbliżona do idealnego modelu żywienia jest prawdopodobnie dieta śródziemnomorska. Niemniej nie musimy restrykcyjnie się do niej dostosowywać. Podczas komponowania menu należy uwzględnić indywidualne upodobania. Jeśli nie smakuje nam łosoś, wybierzmy śledzia. Jeżeli nigdy nie przepadaliśmy za kalafiorem, to może brokuł będzie dla nas odpowiedniejszy – mówi prof. Shlomo Noy. – Pamiętajmy również, że gdy chorujemy, zalecenia żywieniowe mogą się różnić. Warto wówczas skonsultować się ze swoim lekarzem.

Rodzaj diety determinowany jest czasem także zawartością portfela. Nie każdego będzie stać na jedzenie ryb czy wyszukanych owoców. Ale to nie szkodzi. Wiele artykułów można zastąpić ich regionalnymi odpowiednikami. Lokalne produkty często będą tańsze niż te sprowadzane z dalekiej zagranicy.

A ile właściwie należy zjadać? To również kwestia indywidualna i zależy głównie od trybu życia. Jeżeli jesteśmy na co dzień bardzo aktywni fizycznie, zapotrzebowanie na energię z pożywienia będzie większe. Według Instytutu Żywności i Żywienia zalecana dzienna kaloryczność posiłków dla osób po 65 roku życia to: 1750-1950 kcal w przypadku mężczyzn, 1500-1700 kcal dla kobiet (przy niewielkiej aktywności).

- Nawet najlepiej dobrana dieta to jednak nie wszystko. Dla szczęśliwego życia na emeryturze powinniśmy pozostawać aktywni fizycznie. Warto ćwiczyć, to pozwala kontrolować wagę ciała, zachować sprawność i dobre samopoczucie – mówi prof. Shlomo Noy. – Wychodźmy na spacery, wybierzmy się na rower albo na basen. Róbmy to z bliskimi nam osobami, a łatwiej będzie nam dbać o regularny wysiłek.

A co z suplementami? Czym są i czy warto je stosować? To środki spożywcze, które są skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych, mają uzupełniać codzienną dietę, ale nie leczą i nie zapobiegają chorobom. Mogą być pomocne w uzupełnieniu pewnych pierwiastków lub witamin w organizmie. Należy je jednak stosować z umiarem i najlepiej w konsultacji z lekarzem.

- Po suplementy sięgamy skuszeni obietnicą ich zbawiennego wpływu na nasz organizm. Jednak dla przeważającej większości osób starszych, które poprawiły swój sposób żywienia i stosują w miarę optymalną dietę, suplementy będą stratą pieniędzy – mówi prof. Shlomo Noy. 

W dodatku należy być ostrożnym podczas zażywania suplementów. Wiele z nich zawiera składniki aktywne, które mogą oddziaływać na organizm w sposób niepożądany. Ich bezpieczeństwo stosowania nie jest do końca potwierdzone, a duże dawki mogą mieć szkodliwe działanie dla zdrowia. Niektóre mogą nawet wchodzić w interakcje ze stosowanymi lekami. Dlatego wskazana jest konsultacja u specjalisty, szczególnie w przypadku osób starszych oraz tych, u których występują choroby, szczególnie cywilizacyjne, jak na przykład otyłość, nadciśnienie czy cukrzyca.

- Dlatego zamiast wydawać pieniądze na suplementy, zalecamy zmianę nawyków żywieniowych, tak aby dostarczać organizmowi wszelkich niezbędnych składników. Pamiętajmy, że suplementy nigdy nie zastąpią odpowiedniej diety – mówi prof. Shlomo Noy.

Angel Care
Centrum Seniora

ul. Dyrekcyjna 5‑7
Wrocław

 71 311 11 88

facebookYou Tubelinked-in